Aittatar aihealueittain.

lauantai 18. tammikuuta 2014

Tupakoijan tunnustuksia: 11. 12. For the love of mom and gifts.

Päivä 11.

Olen ehkä unohtanut mainita, että mun savuton 2014 on oikeasti paljon pienemmissä harppauksissa savuton. Tähtään ensin tupakattomaan tammikuuhun. Näin mä aloitin mun terveellisemmän syömisenkin. Herkuton kuukausi, josta olo helppo siirtyä maltilliseen herkutteluun karkkipäivän avulla, kun kroppa ei huutanut namia. Nyt vaan toivon mukaan ei ole mitään siirtymistä maltilliseen tupakointiin. Se ois loppu nyt. Mutta jos 1.2. mulla on järjetön tarve polttaa yksi tupakka, teen sen. Jos ei ole,  niin en sitä väkisin sytytä. Tällä hetkellä tuntuu polttamatta jättäminen ihan hyvältä ratkaisulta.

Mua muuten pelottaa, että lihoan nyt. Niinhän monille käy. Ei sen pitäisi olla mahdollista, kun kuitenkin katson mitä suuhun laitan joka tapauksessa ja liikun aktiivisesti. Silti ajatus ahdistaa mua... Voihan se olla et mun muutenkin valtaisa ruokahalu kasvaa aivan järjettömiin mittasuhteisiin.



Tänään heräsin niin ettei suussa maistunut tuhkis. Oli jotenkin kevyt olo kurkussa. En osaa selittää tunnetta, mutta mun koko kaula tuntui kevyeltä ja pitkältä ja puhtaalta. Outo fiilis tuli vastaan useasti päivän aikana.

Jossain olen nähnyt juttuja mitä tapahtuu kropassa missäkin vaiheessa, kun on lopettanut. Sellaisia motivoivia juttuja.

-3 tuntia viimeisen tupakan jälkeen makuaistisi paranee 7%
-12h kuluttua olosi on kuin voittajalla
-36h: keuhkosi alkavat palautua ja hapenotto helpottuu
-72h: näet unta tupakasta ja retkahtamisesta
-8pv: sieraimiisi kantautuva savun haju tuoksuu ruusuilta ja turvallisuudelta ja kodilta
-9pv: hajuaistisi on parantunut 200% koska joka paikassa haistat tupakan. Tiedät pelkän hajun perusteella, viiden minuutin tarkkuudella, milloin työkaverisi on tupakoinut viimeksi.
-11pv: kurkkusi tyhjenee tervasta ja kevenee puoli kiloa
...


Yhdestoista päivä on myös se päivä, kun tekee mieli tupakoida. Paljon. Ketjussa Camelia. Mutten sortunut. HYVÄ MINÄ! TULKAA NYT JOKU TAPUTTAA OLALLE, EI HAITTAA JOS HAISET TUPAKALTA. HETI! Pitikin päästää ukko pelaamaan pokeria.

Ois ehkä pitänyt "nauttia" nikotiinipurukumi.

12.1.
Äiti toivoi tälle vuodelle joululahjaksi, että lopettaisin tupakoinnin. Oliskohan se kivampi lahja saada jo äitienpäivänä? Tai maaliskuun lopussa synttärilahjana. Koska onhan tää ihan huippu win-win lahja. Äiti saa mielenrauhaa ja mä säästän. Kuin kätevää!?

Lahjomisesta tuli mieleen, että olen päättänyt lahjoa itseäni. Jos olen tammikuun tupakatta, ostan jotain ihanaa. Tuplaan sen mitä säästin ja tuhlaan vaikka nostokenkiin tai toisiin juoksupopoihin tai johonkin uuteen harrastukseen. Johonkin joka edistää mun hyvinvointia.

Kuvaaja: Anssi Salmi


Aloitin itseni lahjomisen jo. Ostin pari uutta vaatetta salille. Hyvä mieli ja taputus omalle olalle fiksusta päätöksestä. Kävin muuten katsomassa, minkälaisia muutoksia kehossa oikeasti tapahtuu, kun on lopettanut. Tässä niitä

-20 minuuttia: verenpaine ja sydämen syke normalisoituvat
-8 tuntia: häkäpitoisuus ja nikotiinin määrä laskevat puoleen, veren happipitoisuus palautuu normaaliksi
-1 vuorokausi: häkä häviää elimistöstä, keuhkot alkavat puhdistua
-2 vuorokautta: nikotiini on poistunut elimistöstä, haju- ja makuaisti ovat parantuneet huomattavasti
-3 vuorokautta: keuhkoputkien supistustila lakkaa, hengittäminen helpottuu, energisyys lisääntyy
-2–12 viikkoa: elimistön verenkierto ja hapenotto paranevat, jolloin käveleminen ja juokseminen helpottuu, koettu stressi vähenee, unen laatu paranee, muisti ja keskittymiskyky kohenevat, potenssi ja siittiöiden laatu paranevat, naisten hedelmällisyys paranee ja raskautta voi suunnitella turvallisin mielin
-3–9 kuukautta: yskä, vinkuva hengitys ja hengitysvaikeudet vähenevät, kun keuhkojen toimintakyky paranee edelleen, ihon kunto kohenee, kynsien ja hampaiden keltaisuus vähenee
-5 vuotta: sydänkohtauksen vaara vähenee puoleen tupakoitsijaan verrattuna
-10 vuotta: keuhkosyövän riski vähenee puoleen tupakoitsijaan verrattuna, sydänkohtauksen riski on samalla tasolla tupakoimattomien kanssa

Ei paha.

-Aittatar
Herra V ja hänen ikioma invaramppi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti